Matlagningstips till att göra recept mer näringsrika

- Använd naturliga råvaror och gärna ekologiskt och närproducerat. Använd så literimg0427.jpg konstgjorda tillsatser som möjligt.

- Vid bakning: Ersätt smör med andra fettkällor som rapsolja eller kesella.

- Ersätt ”standard”- mjöl, korn och havre med fullkorn. T.ex. fullkornsmjöl i pannkakorna, i brödet eller till och med i kladdkakan. Se mer på www.naringsriktliv.n.nu/sadesslag

- Läs igenom receptet och ta bort onödiga mängder socker och salt.

- Använd mycket frukt och grönt. Maten ska vara inspirerande och glädjerik. Frukt är väldigt gott att kombinera i mat som melon, torkade aprikoser eller jordgubbar i sallader.

- Bara för att det är ett recept är det inte meningen att du ska följa det från punkt till pricka, tillsätt exempelvis mer grönsaker eller dina personliga favoriter.

Slutligen: Våga använda livsmedel du aldrig prövat förut. Ta hjälp av våra livsmedelstabeller för att hitta de mest näringsrika ingredienserna.


För mer tips se vår Lathund med 17 st tips till ett mer Näringsrikt Liv.

www.naringsriktliv.n.nu/tips


Klassiska maträtter med näringsrik touch

rimg5974.jpgPizza

- Använd fullkornsmjöl i brödbotten.

- Gör tomatsåsen från grunden.

- Försök att använda pålägg som är så naturliga som möjligt; inte någon ”konstig” salami, eller korv. Det finns även lättare alternativ som tonfisk och rökt kalkon.

-Använd en ost med lägre fetthalt eller varför inte getost eller buffelmozzarella.

Hamburgare med bröd

- Ladda med grönsaker.

- Fullkorns hamburgerbröd.

- Gör dina egna hamburgare, att ha fetaost i gör burgaren godare & matigare.

- Gör din egna hamburgaredressing, kanske en tomatsalsa med mango?

- Ersätt pommes frites med morotstavar.

Mackaroner och köttbullar

- Fullkornsmackaroner.

- Gör dina egna köttbullar, då slipper du massa konstgjort och det är garanterat godare.

- Gör en härlig sallad. Det är dags att skippa den vanliga grönsalladen och pröva något nytt med rotfrukter, bönor, linser, eller groddar, ja variationen är oändlig.

Välkommen till ett Näringsrikt Liv!

rimg0500.jpg

En ingrediens som förekommer ofta i våra recept är "vanilj frön". Detta ersätter vanligt vaniljsocker och är 100% sockerfritt. Vi rekommenderar detta varmt, det är till ett bra pris då det kan bli lite dyrt att köpa äkta vaniljstång varje gång. Det är ekologiskt och smakar ljuvligt! Produkten finns i välsorterade matbutiker. 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.